Praktische tips na een inbraak.

Een inbraak heeft doorgaans veel impact: zowel praktisch als emotioneel. Alleen al de wetenschap dat iemand aan jouw persoonlijke spullen heeft gezeten. Het beste dat je kunt doen: direct handelen en alles herstellen naar het oude.  Hierbij een stappenplan hoe je snel de vervelende ervaring van de inbraak weer achter je kan laten.

1. Bankpas gestolen?
Blokkeer direct je bankpas of creditcard. Wellicht ben je op tijd en heeft een inbreker nog geen kans gehad de passen te gebruiken. Je kunt je bankpas blokkeren via:
– Bankpassen Meldcentrale op telefoonnummer 0800 – 0313 / Buitenland +31 88 0313
– Een creditcard blokkeren kan via 030 – 2835555 / Buitenland +31 30 2835555
In de meeste gevallen is de schade, wanneer de inbreker je pas heeft gestolen en het hem gelukt is je pincode te kraken, verzekerd via je bank. Mits je daarbij niet nalatig bent geweest.

2. Meld de inbraak bij de politie
Meld een inbraak altijd bij de politie. Aangifte doen wanneer er is ingebroken, is noodzakelijk om aanspraak te kunnen maken op je Inboedel- en/of je Opstalverzekering. Maar er zijn meer redenen om aangifte te doen bij de politie. Zeker op korte termijn kan de dader nog worden opgespoord. In theorie. Want in werkelijkheid wordt nog geen 8% van de woninginbraken opgehelderd (bron: CBS).

Het kan een signaal zijn voor de politie om vaker te patrouilleren in de buurt
Het geeft je misschien de ‘rust’ dat je niet de enige bent met dit probleem.
De politie kan je verder helpen met praktische vragen
Je bent niet de enige waar ingebroken wordt. Vorig jaar werd er in 85.885 huizen en schuren ingebroken

3. Maak melding van de inbraak bij ons of verzekeraar
Afhankelijk van hoe je verzekerd bent, meld je de schade bij ons. Wij zijn bekend met inbraak- en andere schades. We nemen je bij de hand mee door de formele procedures en regelen de schadeafhandeling voor je. Ook wanneer de opstal- en inboedelverzekering niet bij dezelfde verzekeraar zijn ondergebracht, regelen we dat de juiste schade op de juiste plaats wordt gemeld.

4. Maak een lijst van de schade
Er zijn spullen beschadigd en gestolen. Tijd voor een inventarisatie. Hoe vollediger de lijst, hoe soepeler het proces van declaratie bij de verzekeraar zal verlopen. Het is bovendien aan te raden om per beschadigd of gestolen item direct uit te zoeken of er nog bonnetjes of facturen aanwezig zijn. Hoe nauwkeuriger de inschatting van de schade, hoe beter voor je portemonnee.

5. Vraag hulp aan vrienden en familie
Hoe dan ook zal een inbraak emotioneel beladen zijn. Zoek snel contact met mensen die dichtbij je staan. Zij kunnen aanbieden om langs te komen en te helpen met het schoonmaken en opruimen van het huis. Of ze kunnen je op andere manieren helpen.

6. Voorkomen is beter dan genezen
Is er ook in de lades gesnuffeld waar de reservesleutels van je huis lagen? Laat dan altijd preventief de sloten vervangen. Wellicht is dit ook een goed moment om andere preventieve maatregelen te onderzoeken. Hoe kwetsbaar is je huis? Er zijn genoeg, relatief makkelijk toepasbare manieren om het inbrekers moeilijk te maken jouw huis binnen te komen. Kijk hiervoor eens op www.politiekeurmerk.nl.

Voorkomen is beter dan genezen. Soms kun je met wat kleine aanpassingen je huis beter beveiligen tegen inbrekers. Daarnaast wil je natuurlijk óók goed verzekerd zijn voor het geval er toch iets gebeurt? Voor advies kun je natuurlijk contact met ons opnemen.