Groei diefstal e-bikes kost verzekeraars miljoenen

Het aantal gestolen elektrische fietsen is vorig jaar met bijna 40% gestegen, meldt het AD op basis van cijfers van de ANWB. De toename van de diefstal van e-bikes is eenvoudig verklaarbaar: de elektrische fiets is inmiddels het meest verkochte fietstype.

Vorig jaar was volgens cijfers van brancheverenigingen RAI en Bovag 42% van de verkochte fietsen een e-bike; de ‘gewone’ stadsfiets legde het daarbij af met een aandeel van 33%. In aantallen uitgedrukt gaat het om 420.000 stuks: net als in 2018 werden er vorig jaar ruim een miljoen fietsen verkocht.

Miljoenen euro’s extra

De ANWB kreeg vorig jaar ruim 3.800 keer een melding binnen over de diefstal van een e-bike, 38% meer dan in 2018. Omdat elektrische fietsen een stuk prijziger zijn dan ongemotoriseerde fietsen, is de schadelast nog wat sterker gestegen: met 47%. “We waren vorig jaar miljoenen euro’s extra kwijt”, zegt productmanager Bert Gelling van de ANWB tegen het AD. De wielrijdersbond heeft (via verzekeringsdochter UVM/Unigarant) ruim 100.000 fietsen in de portefeuille. “De stekkerfiets werd tot voor kort vooral recreatief gebruikt door oudere Nederlanders”, stelt Gelling. “Maar inmiddels rijden massa’s scholieren ermee naar school en forenzen werknemers ermee naar hun werk.” Daardoor staan e-bikes vaker op openbare plekken als winkelcentra, treinstations en uitgaansgebieden.

Oost-Europa

Enra meldt vergelijkbare schadecijfers als de ANWB. Volgens Allianz Assistance wordt de e-bike van een scholier van 16 tot 20 jaar tot drie keer zo vaak gestolen als van een 55-plusser. Jongeren gebruiken de elektrische fiets meer functioneel, bij ouderen is het gebruik voornamelijk recreatief, waarna de fiets weer in de schuur gaat. Volgens Enra vallen e-bikes ook vaak ten prooi aan georganiseerde groepen criminelen. Die zien brood in de fietsen omdat ze meer waard zijn, zegt Jeroen Snijders Blok van de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (Safe). Veel fietsen verdwijnen naar het buitenland, waar de e-bike nog geen gemeengoed is. Met name Oost-Europa is een populaire bestemming: “Gepakte dieven blijken in 95% van de gevallen Oost-Europeanen.”

Chippen

De ANWB heeft een polis waarbij een gps-chip aan het slot gemonteerd wordt. “Van alle gestolen fietsen met zo’n zender weten wij twee derde terug te vinden”, zegt Gelling. Daarvoor wordt speciaal recoveryteam op pad gestuurd. Dat leidt regelmatig tot de ontdekking van opslagplekken en distributieplekken voor gestolen fietsen. Voorwaarde voor het terugvinden is wel dat de eigenaar de diefstal direct meldt, anders is de e-bike al naar het buitenland gebracht. Het chippen van fietsen zorgt er volgens de ANWB voor dat de premie niet omhoog hoeft. Het diefstalpercentage van elektrische fietsen is niet hoger, aldus Enra. Daarbij komt dat het opsporingspercentage van e-bikes met een chip op 80% ligt, volgens Safe-cijfers. “Bij gewone fietsen wordt nog geen 5% teruggevonden.” Enra keert in Duitsland alleen uit als de fiets met twee sloten is vastgemaakt. Maar die voorwaarde wordt in ons land niet ingevoerd.

Betere accusloten

Safe wil in samenwerking met batterijfabrikanten de sloten waarmee de accu van e-bikes zijn beschermd verbeteren. De accu blijkt voor dieven één van de interessantste onderdelen, maar de sloten ervan zijn niet gecertificeerd. “Momenteel is het vrij eenvoudig om het slot te forceren en de accu mee te nemen, vinden wij. Wij willen dat fabrikanten betere materialen gebruiken.”
Safe adviseert een ringslot en een kettingslot voor e-bikes. “Zet hem zelfs rond je huis en in de schuur op slot.”